Hoe veilig is
DE PIJP EN WIJKERBROEK
De Pijp heeft als bedrijventerrein te maken met specifieke aspecten als het gaat om veiligheid. De haven grenst aan het Noordzeekanaal en bij diverse bedrijven wordt gewerkt met brandbare, giftige en/of explosieve stoffen. De Beverwijkse Bazaar is bovendien een belangrijke trekpleister. Op een weekenddag kunnen daar wel 25.000 mensen op afkomen. Dat brengt economische bedrijvigheid, maar ook veiligheidsrisico’s met zich mee.
WAT ZIEN WE IN DE WIJK?
Deze wijk scoort relatief hoog op het aantal registraties bij politie. We zien een toename van registraties ten opzichte van 2021.
Het CBS meet de Pijp en Wijkerbroek niet apart, maar samen met de Broekpolder. Reden hiervoor is het geringe aantal bewoners in dit gebied, voor een betrouwbare meeting.
GEVOEL VAN VEILIGHEID IN 2021
Rapportcijfer veiligheid
7,2
Rapportcijfer leefbaarheid
7,7
Veiligheidsgevoel: ‘voelt zich wel eens onveilig’
17,8%
CRIMINALITEIT
Registraties politie in 2022 (Top 3)
39
ongevallen (weg)
35
mishandeling
33
overige vermogensdelicten
Top 3 – 2021
1.43 gevallen van vermogensdelicten*
2.35 ongevallen op de weg
3.34 gevallen van rijden onder invloed
Top 3 – 2020
1.46 gevallen van vermogensdelicten*
2.45 ongevallen op de weg
3.14 gevallen van rijden onder invloed
MELDINGEN FIXI 2022 (TOP 3)
9
jeugdoverlast
9
parkeeroverlast
8
parkeren (brom)fietsenwrakken en wees(brom)fietsen
Meldingen Handhaving in 2022 (Top 3)
601
ov Mulder stilstaand verkeer
276
betaald parkeren
11
rijdend verkeer
* Vermogensdelicten zijn delicten zoals woninginbraken, zakkenrollerij en diefstallen uit auto’s en vaartuigen. Daarnaast zijn er nog de overige eenvoudige diefstallen. Dit zijn diefstallen die bijvoorbeeld tijdens een verjaardagsfeestje plaatsvinden.
BELEVING OVERLAST IN 2021
Het CBS meet De Pijp en Wijkerbroek niet apart, maar samen met de Broekpolder. In 2021 heeft 53,5% van de bewoners overlast ervaren dit is iets meer dan in 2019 (50%)
53%
van de inwoners ervaart veel overlast in deze wijk
Verloedering
74,7%
72,2% in 2019
66,8%
60,7% in 2019
34,9%
20,3% in 2019
Verkeersoverlast
66%
75,3% in 2019
54,8%
74,2% in 2019
31,9%
25,9% in 2019
Sociale overlast
47,3%
63,1% in 2019
33%
40,9% in 2019
31,9%
38,1% in 2019
Welke prioriteiten geven buurtbewoners aan?
Welke fysieke buurtproblemen willen bewoners als eerste aanpakken?
21,1%
14% in 2019
20,7%
15,5% in 2019
16,7%
15% in 2019
Welke sociale problemen willen bewoners als eerste aanpakken?
6%
van de inwoners wil overlast rondhangende personen aanpakken in de buurt
4,1%
Van de inwoners wil overlast van buurtbewoners aanpakken in de buurt
3,5%
van de inwoners wil overlast van lastigvallen door mensen aanpakken in de buurt
Sociale cohesie
70,3%
voelt zich thuis in de buurt
34,9%
heeft veel contact met de buurt
71,2%
is tevreden over de samenstelling van de buurt