Hoe veilig is
ORANJEBUURT
In de Oranjebuurt is van oorsprong een relatief oude buurt, waarvan een deel door middel van stadsontwikkeling is vervangen door nieuwbouw. Zowel gestapeld als geschakelde eengezinswoningen. Naast gelegen is een winkelgebied met meerdere grote winkelketens. (Marlo terrein) er het gemiddelde van Beverwijk. De inzet vanuit handhaving ligt onder het gemiddelde. Het aantal politie registraties is in 2022 gestegen ten opzichte van 2021, maar scoort nog onder het gemiddelde van de stad.
De fysieke overlast is ten opzicht van 2019 toegenomen. Inwoners ervaren meer overlast van hondenpoep, rommel op straat en parkeren. Overlast door buurtbewoners is toegenomen.
WAT ZIEN WE IN DE WIJK?
De inwoners geven de leefbaarheid een nagenoeg vergelijkbaar cijfer als het gemiddelde van de stad. De veiligheid woonbuurt scoort iets lager. De sociale cohesie scoort lager dan het gemiddelde van de stad. Wel vinden veel mensen dat ze in een gezellige buurt wonen en voelen zich er thuis. Het ervaren van overlast is gestegen van 56% naar 61,6%. Buurtproblemen die men als eerste wil aanpakken zijn parkeerproblemen, hondenpoep en te hard rijden.
GEVOEL VAN VEILIGHEID IN 2021
Rapportcijfer veiligheid
6,7
Rapportcijfer leefbaarheid
7
van de wijkbewoners ‘voelt zich wel eens onveilig’
25,1%
16,4% in 2019
CRIMINALITEIT
Registraties politie in 2022 (Top 3)
24
diefstal van brom-, snor-, fietsen
20
ongevallen (weg)
16
meldingen winkeldiefstal
Top 3 – 2021
1. 15 meldingen winkeldiefstal
2. 12 ongevallen weg
3. 12 meldingen vernieling c.q. zaakbeschadiging
Top 3 – 2020
1. 19 aangiftes van winkeldiefstal
2. 16 gevallen van vernieling cq. zaakbeschadiging
3. 15 ongevallen op de weg
Meldingen FIXI in 2022 (Top 3)
58
parkeeroverlast (gevaar/hinder)
20
stank/geluidsoverlast
13
caravans/campers/aanhangers/vouwwagens
Meldingen Handhaving in 2022 (Top 3)
53
ov Mulder stilstaand verkeer
11
rijdend verkeer
4
overige ge-verboden
* Horizontale fraude gaat over fraude die gericht is tegen burgers, bedrijven en financiële instellingen. Denk hierbij aan fraude met handel (bijv. marktplaatsfraude) betaalproducten (skimming en fishing), identiteitsfraude etc.
BELEVING OVERLAST IN 2021
61,6%
van de inwoners ervaart veel overlast in deze wijk
65% in 2019
Verloedering
81,8%
72,4% in 2019
77,6%
68,1% in 2019
43,6%
van de inwoners ervaart overlast van vernield straatmeubilair in de buurt
Verkeersoverlast
68,6%
57,4%
35,7%
Sociale overlast
36,6%
van de inwoners ervaart overlast van rondhangende jongeren in de buurt
29,9%
28%
Van de inwoners ervaart overlast van dronken mensen op straat in de buurt
Welke prioriteiten?
Buurtproblemen als eerste aanpakken fysiek
28,7%
van de inwoners wil overlast van parkeerproblemen aanpakken in de buurt
13,5% in 2019
17,7%
van de inwoners wil overlast van hondenpoep aanpakken in de buurt
11,8%
van de inwoners wil overlast van te hard rijden aanpakken in de buurt
16,7% in 2019
Buurtproblemen als eerste aanpakken sociaal
4,9%
4,4%
3,7%
Sociale cohesie
5,3
Rapportcijfer sociale cohesie
41,2%
van de mensen geeft aan elkaar nauwelijks te kennen
59%
vindt dat mensen op een prettige manier met elkaar om gaan
44,5%
voelt zich thuis in de buurt
23%
heeft veel contact met de buurt
43,5%
is tevreden over de samenstelling van de buurt